Skip to Content

Quoi écrire quand tout a déjà été dit?

Nous aimons lire sur des auteurs qui parlent de leur processus créatif. Nous sommes tombés sur une entrevue de Sam Esmail homme-orchestre derrière la série Mr Robot qui parle de sa motivation première lors de l’élaboration de ses scénarios : « And I was hamstrung in the first season because I was like, well, this is really only the first act, I need this thing to happen, I need this plot, whatever, the hack thing to happen. Because for me, plot is always an excuse to explore characters. ‘Cause who cares? The plot is the same plot that we see in basically every movie and TV show. But how we tell that story, what choices these characters could make … » (Jen Chaney , Gazelle Emami and Matt Zoller Seitz. « Mr. Robot Creator Sam Esmail on How He Handles Criticism of the Show », www.vulture.com, September 28, 2016).

Nous trouvons amusant de mettre en relation cette affirmation en lien avec les propos de Christopher McQuarrie qui a une longue carrière de scénaristes au cinéma et plus récemment de réalisateur. Il revenait dans une longue entrevue accordée sur le développement  de son scénario Usual Suspect. Il mentionnait alors : « There’s a part of us that wants to see the bad guy get away, that wants to see this guy outsmart authority, and beat the system. That to me is when a movie is really good: when no one is an idiot. Early on in the development of the Suspects script someone asked me why Kujan was chasing this guy Keaton. What does he care? Did Keaton kill his partner? No, he’s just passionate about his job. You don’t have to be Vincent Van Gogh to be passionate about what you do[…] So many movies use revenge as motivation for characters. But I think that, unless you’re analyzing the mind-set itself, it’s a bad motivation. » (« Christopher McQuarrie Gets Verbal on the Usual Suspects », cinetropolis.net, April 13, 2014).

Bien que ces deux citations proviennent de contextes différents, elles sont, pour nous, complémentaires. L’exploration du personnage doit passer par une part d’ellipse, sinon la verbalisation des choix du personnage détruit toute spontanéité ainsi que les contradictions inhérentes aux comportements humains.